8 & 9 Sep '18 Kleine-Brogel Air Base

Programma 7, 8, 9 Sep '18

Fouga Magister

De Fouga Magister is een legendarisch opleidingstoestel van Franse makelij. Het ontwerp was afgeleid van een zweefvliegtuig. De oorspronkelijke versie had één enkele straalmotor boven op de romp. Hierdoor zat de staart echter in de weg van de hete uitlaatgassen en deze werd dan maar gesplitst, wat resulteerde in de de typische V-staart. Latere productieversies, waaronder de vliegtuigen van de Belgische luchtmacht, hadden 2 straalmotoren aan de zijkant van het toestel, maar het staartontwerp bleef behouden. De Fouga Magister was in dienst van 1960 en zou dienen tot 2007. Het werd bij het grote publiek bekend dankzij de Rode Duivels en later de elegante solovoorstellingen. Tegenwoordig vliegen er nog enkele Fouga's in het buitenland rond maar deze zijn in de handen van enthousiaste burgerorganisaties.

Mis deze kans om opnieuw een Fouga Magister in het Belgische luchtruim te zien niet en kom naar de Belgian Air Force Days!


Le Fouga Magister est un avion légendaire d'instruction de fabrication française. Le concept était dérivé d'un planeur. La version d'origine avait un seul réacteur placé sur le dessus de la carlingue. Du à cela l'aile de queue gênaient aux échappements chaudes et de là l'aile de queue était séparé en deux ailes et cela résultait dans la queue typique en V. Les types de production ultérieures, dont ceux de la Force Aérienne Belge, avaient deux réacteur sur le coté de l'avion mais l'aile de queue en V était maintenu. Le fouga magister a été en service dès 1960 et a servi jusqu'en 2007. Il a bénéficié d'une grande renommée dans le public grâce aux Diables Rouges et plus tard encore grâce à ses solos élégants. A présent encore quelques-uns de ces appareils restent en service à l'étranger et sont en mains d'organisations enthousiaste.

Ne ratez pas la chance de revoir le Fouga Magister en service et de l' admirer dans notre espace aérien, venez aux Belgian Air Force Days.


The Fouga Magister is a legendary French-built training aircraft. The design was derived from a glider. The original version had a single jet engine on top of the fuselage. This placed the tail in the way of the hot exhaust, so it was decided to split the vertical fin, resulting in its typical V-shape. Later production versions, including the aircraft of teh Belgian air force, had 2 engines located on the side of the fuselage, but the tail design remained. The Fouga Magister was in service from 1960 and would serve until 2007. It gained fame with the general public thanks to the Red Devils and later with its elegant solo performances. Nowadays, there are only a handful of flying Fougas left abroad, in the hands of civilian enthusiasts.

Don't miss this opportunity to see a Fouga in the Belgian skies once again during the Belgian Air Force Days!

Jobs bij Defensie

Defensie rekruteert - met jaarlijks honderden vacatures is Defensie één van de grootste werkgevers van het land !!!
Check it out op deze pagina
of via telefoonnr 0800 33348

logo beG 14 18 270b

Stay Connected on:

Contact

Voor algemene informatie over de Belgische Luchtmacht , contacteer ons via:
https://www.mil.be
  +32 0800 33348