8 & 9 Sep '18 Kleine-Brogel Air Base

Programma 7, 8, 9 Sep '18

T-28 Trojan

Manufacturer: North-American
Country: Belgium
Flying
Historic aircraft

Aan het einde van de jaren 40 en het begin van de jaren 50 waren de Amerikaanse strijdkrachten in volle overgang naar straalvliegtuigen. Dat betekende dat zij een trainingsvliegtuig nodig hadden dat de piloten beter voorbereidde op de verbeterde prestaties van de gevechtsvliegtuigen waarmee ze zouden vliegen. North-American stelde de T-28 voor om aan deze vereiste te voldoen om de T-6 op te volgen. De eerste versie, de T-28A voor de Amerikaanse luchtmacht, had een motor die iets te zwak was en daarom wat stug reageerde bij het opstijgen, al was dat ook een goede imitatie van de eerste straaljagers. De latere versies voor de Amerikaanse marine hadden wel een krachtiger motor. Het toestel is tevens verder ontwikkeld als licht aanvalstoestel, bijvoorbeeld voor de Franse strijdkrachten.
De T-28 op de Belgian  Air Force Days is eigendom van Kris Vandenberghe, geschilderd in Navy kleuren. 



À la fin des années 1940 et au début des années 1950, les forces armées américaines étaient en transition vers l'âge du jet. Cela signifiait que les pilotes avaient besoin d'un avion d'entraînement plus puissant qui pourrait imiter la performance accrue des avions de combat qu'ils allaient opérer. La compagnie North-American a développé le T-28 pour répondre à cette exigence pour remplacer le T-6. La première version, la T-28A qui a été utilisée par la force aérienne des États-Unis, a été un peu lent au décollage car le moteur n'était pas assez puissant pour le poids lourd de l'avion, mais cela imitait les premiers jets très bien. Les versions ultérieures de la marine américaine avaient installé un moteur plus puissant. L'avion s'est également développé en une version contre-insurrection, par exemple avec les forces armées françaises.
De T-28 op de Belgian  Air Force Days is eigendom van Kris Vandenberghe, geschilderd in Navy kleuren. 


In the late 1940s and early 1950s, the US military was transitioning to the jet age. This meant pilots needed more powerful training aircraft which could mimic the increased performance of the fighters they would be operating. North-American developed the T-28 to meet this requirement to replace the T-6. The early version, the T-28A which was used by the United States Air Force, was a little sluggish upon take-off as the engine was not powerful enough for the heavy weight of the aircraft, which imitated the early jets very well. Later versions for the US Navy and US Marines had a more powerful engine installed. The aircraft also developed into a potent counter-insurgency aircraft, for instance with the French armed forces.
De T-28 on the Belgian  Air Force Days is property of Kris Vandenberghe, paintedin Navy colors. 

 

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